For medarbejdernes skyld
Efter udmeldingen om, at konsulenter og revisorer skulle arbejde mindre for samme løn og vilkår, foldede nogle af konsulenterne armene i afventning:
»Jeg tror medarbejderne var meget skeptiske om, hvorvidt vi faktisk ville gøre det,« husker Henrik Wellejus.
Men efter cirka et år efter og farvel til omkring 800 kunder, kan medarbejdere i Deloittes revisionsforretning mærke en forskel.
På en af de lange gange, der forbinder de mange hvide storrumskontorer, står Emilie Hjort Jensen, som er assistant manager. Hun husker tydeligt, hvordan der var stor prestige i at sidde på en stor portefølje af kunder og tillige lægge mange sene timer i den store glasbygning på Islands Brygge.
»Det synes jeg, vi er kommet væk fra,« siger hun. »Som medarbejder er det betryggende, at der er en ledelse, der gerne vil have glade medarbejdere, og at man ikke bare skal levere timer, men levere de rigtige services. Og så, at der er fokus på de kunder, som er rare at komme ud hos, og som man får en personlig relation til. Det er dem, man gerne vil investere i – ikke dem, der bare ser os som en ydelse,« siger Emilie Hjort Jensen, men tilføjer:
»Det er klart, at det ikke står alene. Det er ikke en enkelt indsats, men en vedvarende indsats. Som medarbejdergruppe oplever man ikke, at hele verden er reddet, men det har været godt for moralen.«
»Det er ikke sikkert, at alle virkelig kan mærke den store forskel endnu,« erkender Henrik Wellejus, og fortæller, at de ikke er helt i mål endnu med at få nedjusteret arbejdstimerne tilsvarende til de kundetimer, der er skåret fra – især fordi, de tilvalgte kunder har haft usædvanligt travlt.
»Måske bliver vi nødt til at tage et skridt mere,« siger Henrik Wellejus.
Kunne det betyde 100.000 timer mere?
»Det kunne det godt. Fordi vi har kunnet se, hvor nemt det var at skære 100.000 timer.«