Fra ord til handling
Det er CSR-chef Sanne Urbak, som i samarbejde med velgørende organisationer som Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Børns Voksenvenner og Mind Your Own Business faciliterer det frivillige arbejde i virksomheden. Hun mener, at der er mange fordele ved som virksomhed at engagere sig i netop den type arbejde.
»Vi gør det først og fremmest for at hjælpe andre,« siger hun. »Men det er på samme tid en indsats, der flyder ind igen i virksomheden.«
Hvordan det?
»Det giver en enorm glæde at lave frivilligt arbejde. Det viser alle undersøgelser. En lykkefølelse, som når man skal ud og spille en kamp med sit hold,« siger hun.
Derudover giver det ifølge Sanne Urbak en stolthed blandt medarbejderne at være en del af en virksomhed, som engagerer sig i velgørende formål. »Og er der noget, der er vigtigt for trivslen hos medarbejderne, så er det, at man er stolt af sin virksomhed,« tilføjer hun og pointerer, at det frivillige arbejde derfor også er med til både at fastholde og tiltrække medarbejdere.
»Mange – især unge – ser efter, om virksomheden påtager sig et samfundsansvar. Ikke bare i ord, men også i handling. Og det er vores frivillige indsats på en meget konkret måde med til at vise, at vi gør,« siger hun.
Gør jeres frivillige arbejde også en forskel for bundlinjen?
»Det er selvfølgeligt svært at måle,« siger hun. »Men det giver os et mere nuanceret ansigt udadtil, fordi vi bliver set som mere og andet end en konsulent- og teknologivirksomhed. Og det, tror jeg, da betyder noget, når vi skal ud og lave nye aftaler med kunder og investorer.«