Stærkere sammenhold
Som en gevinst, udover gevinsten for klimaet, har det øgede fokus på genanvendelig plast, styrket sammenholdet i virksomheden og påvirket motivationen positivt, mener Camilla Haustrup Hermansen.
»En af fordelene ved dagligt at arbejde for en grøn cirkulær økonomi er, at vi er motiverede af at gøre en forskel for vores omverden. Det betyder noget hver dag for os, der arbejder her. Det er en kæmpe motivation, og vi føler et stort fællesskab om at gøre noget, der er bedre, end hvis vi bare gjorde, som vi plejede.«
Motivationen bliver understreget af trivselsmålinger, der viser, at medarbejderne i høj grad oplever, at arbejdet giver mening. Det at være en del af en løsning, der peger ind i fremtiden, giver mening for mange, siger direktøren, der også oplever, at store toneangivende kunder gerne vil bidrage til at fremme emballage, der består af genbrugsplast eller er let at genanvende. Dermed er de kommercielle muligheder der også.
»Vi kan ikke se endnu, at bundlinjen vokser i kraft af vores beslutning, men jeg er sikker på, at den ville være meget mindre, hvis ikke vi havde sagt, at vi vil være med til at drive en grøn og cirkulær omstilling. Så tror jeg, at kunderne ville søge mod andre materialer i mangel på viden om, hvad der skal til,« siger Camilla Haustrup Hermansen med henvisning til det dårlige ry plastic har hos en del forbrugere i dag.
For hun er bevidst om det ry i forhold til klima og miljø, men omstillingen i Plus Pack skal vise, at virksomheden kan være en del af løsningen i stedet for en del af problemet.
»Plast er udskældt med god grund, for vi ser den flyde i vejkanten, for eksempel fastfood- emballage. Det er frustrerende. Men hvis folk kendte til systemet og logikkerne, ville de gøre alt for at vælge mere bæredygtigt. Derfor er kommunikation og videndeling afgørende.«