Som leder skal du altså kunne forbinde purpose og strategi. Det gælder ikke kun, når det kommer til virksomhedens formål, men også dit eget som leder, mener Jens Lunn, administrerende direktør i konsulentvirksomheden AS3 Executive, der rådgiver topledere, ofte efter en fyring.
»I de senere år oplever vi igen og igen, at lederne går mere efter et formål end penge og prestige. Purpose er blevet større end profit, og toplederne er blevet mere emotionelle i tilgangen til deres næste job; de vil have et job med mere mening,« siger Jens Lunn.
Han mener ligesom Majken Schultz, at interessen for purpose drives af samfundsudviklingen:
»Hvis du ikke har purpose i dag, er du irrelevant i morgen. Det gælder både for lederne selv og de virksomheder, de leder. Ellers vil kunderne reagere, og virksomhederne kan ikke tiltrække medarbejdere. Purpose og resultat hænger sammen,« siger han.
Det gør leder og purpose også, mener Jens Lunn.
»Når du arbejder med purpose, er det et sandhedsrum, hvor du får skrællet det uvæsentlige fra og kommer ind til det, du er sat i verden for. Jo klarere det står, desto bedre brænder du igennem i de virksomheder, der selv er purpose-drevne. Og de bliver flere og flere. De ledere, som er skarpest på deres egne værdier, bliver valgt, og de der flakker, bliver de evige to’ere.«