En popcornmaskine af ideer
Som direktør i Unox mener Niels Nørgaard, at det giver mere diversitet i medarbejdergruppen at nedprioritere erfaring og i stedet sætte fokus på motivation og personlige talenter.
»Hvis du skriver i jobopslaget, at kandidaten skal have 3-5 års erfaring fra en lignende stilling, så afskriver du jo allerede en masse potentielt dygtige kandidater, både de nyuddannede, men også dem, der ikke har løftet lige præcis de opgaver, som jobbet indebærer,« siger han.
Da virksomheden sidste år skulle bruge en ny medarbejder til kundeservice, lagde Niels Nørgaard ikke den store vægt på, hvad kandidaterne havde lavet før, men på deres motivation og måde at arbejde på.
»I forhold til opgaverne i jobbet var det vigtigt, at det var en person, som arbejdede struktureret og disciplineret,« forklarer Niels Nørgaard, der endte med at ansætte en kvinde, der er uddannet folkeskolelærer, har en bachelor i marketing og desuden kan skive fitnessinstruktør på sit CV.
Undervejs i rekrutteringsprocessen fandt han ud af, at hun derhjemme satte labels på alt fra legetøj til julepynt med sin dymomaskine for at vide, at alt lå, hvor det skulle.
»Det vidnede for mig om, hvor struktureret hun var. Og så ville det jo passe godt til hende at sidde i et job, hvor det var vigtigt, at der var styr på alle de små detaljer i processen,« siger han og tilføjer, at den pågældende medarbejder i dag »shiner big time«, som han udtrykker det.
Niels Nørgaard mener, at det har resulteret i ”en popcornmaskine af ideer” at rekruttere mere efter personlighed og motivation end tidligere joberfaring.
»Hvis man kun hyrer sælgere, som kan skrive sælger på CV’et, så bliver ideudviklingen også derefter, nemlig relativt indsnævret. Men hvis du søger lidt bredere og i stedet fokuserer på det menneske, der gemmer sig bag CV’et, så får du adgang til nogle profiler, der bringer helt andre perspektiver til bordet,« siger han.