Mange ledere har udelukkende fokus på det, der sker før og under en opsigelse, men glemmer at tænke på tiden efter.
Og det er problematisk. Som leder går du nemlig en svær tid i møde, hvis du ikke sikrer dig opbakning og forståelse hos de tilbageværende medarbejdere. Husk på, at det er dem, der fremover skal føre strategien ud i livet.
Derfor er det vigtigt, at du i tiden efter en opsigelse tager ekstra godt hånd om dine medarbejdere – blandt andet ved at kommunikere klart og tydeligt og holde et skarpt øje med, hvordan den enkelte medarbejder reagerer og trives i hverdagen. Det forklarer ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, der her giver fem gode råd til, hvordan du leder dit team efter en opsigelse.
Artiklen er den tredje ud af tre artikler om den vanskelige opgave at fyre. De to andre om ’før’ og ’under’ opsigelsessamtalen finder du her.
9 gode råd: Sådan forbereder du dig, hvis du skal fyre en medarbejder
5 gode råd: Sådan håndterer du samtalen, når du skal fyre en medarbejder
Du kan bruge rådene i alle tre artikler, uanset om du skal opsige en enkelt medarbejder eller flere i en fyringsrunde.