En opsigelsessamtale er næppe en af de opgaver, du som leder ser frem til. Tværtimod. Det er en tung besked, du skal overbringe. Og reaktion hos den opsagte kan være voldsom.
Men hvis du ved, hvordan du vil formulere dig, og hvad du skal gøre og sige, hvis medarbejderen bliver vred eller ked af det, øger du chancen for en værdig og professionel samtale. Og det vil ikke bare gøre oplevelsen mindre ubehagelig for den ramte medarbejder. Det vil også betyde, at du efterfølgende kan stå inde for den måde, du som leder løftede opgaven på.
Her giver ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, dig fem gode råd til, hvordan du helt konkret griber opsigelsessamtalen an.
Artiklen er den anden af tre artikler om den vanskelige opgave at fyre. De to andre om ’før’ og ’efter’ opsigelsessamtalen finder du her.
9 gode råd: Sådan forbereder du dig, hvis du skal fyre en medarbejder
5 gode råd: Sådan leder du dit team efter en fyring
Du kan bruge rådene i alle tre artikler, uanset om du skal opsige en enkelt medarbejder eller flere i en fyringsrunde.