Stærke relationer er et godt fundament
Forskningsprojektet peger også på, at medarbejderne har brug for deres leder eller mellemlederne. Under nedlukningen har der været røster, som mente, at arbejdet under nedlukningen viste, at mange medarbejdere fint kunne styre og planlægge arbejdet, men den konklusion kan Malene Friis Andersen ikke bakke op om.
»Vores undersøgelse peger på, at medarbejderne har efterspurgt mere ledelse. Der er brug for både planlægning og kommunikation. Hele coronasituationen har været en krise, som hele tiden udviklede sig. Medarbejderne har haft brug for ledere, der både udviste handlekraft og inddrog medarbejderne på forskellige tidspunkter«, siger hun.
MESA-projektet bekræfter samtidig tidligere forskning, der peger på, at virksomheder og teams med stærke relationer har langt lettere ved at komme igennem.
»Fællesskabet mellem kollegaer er vigtigt, og hvis det er stærkt, kan det også lette presset på lederen. De gode relationer er andet og mere, end at man har det rart med hinanden. Hvis man kan række ud og få hjælp fra kollegaer, når man er i tvivl om en opgave, og hvis man er god til sparring i teamet, bliver nye udfordringer under en krise som coronanedlukningen ikke så voldsomme«, siger Malene Friis Andersen.
Mette Klein, der er HR- og kommunikationschef i landinspektørvirksomheden LE34, peger på et styrket fællesskab i organisationen og en god dialog i ledelsen som én af de positive erfaringer fra coronanedlukningen.
Hun har bygget kommunikationsafdelingen op i virksomheden, hvor hun i dag er leder af et kommunikationsteam på fem medarbejdere.
Udskydte opgaver
»Vi har hele vejen tilstræbt transparens og ærlighed over for alle medarbejdere og har talt meget ind i behovet for, at alle bidrager til fællesskabet, hvis vi skal klare os igennem krisen«, siger hun.
»Der har været mange ekstraopgaver, og vi har måttet udskyde en række planlagte projekter. På HR-siden har jeg været nede i HR-jura og overenskomster, fordi vi skulle være forberedt, hvis vi skulle benytte hjælpepakker, hvilket heldigvis ikke blev tilfældet«.
»Vores direktion har været afsender på løbende coronaopdateringer og retningslinjer med bistand fra mig. Ud over at jeg selv kunne konvertere halvanden times transport til arbejdstid, så har det været afgørende for min motivation, at jeg hele vejen igennem har kunnet stå inde for det, vi gjorde«, siger hun.
Tag telefonen
LE34 har 400 medarbejdere fordelt på 23 kontorer i Danmark og tre i Sverige. Virksomheden lever af opgaver med timeafregning.
»Jeg har oplevet, at vi er kommet styrket igennem krisen, fordi vi har måttet optimere alle steder. Det har naturligvis været krævende, men nu har hele organisationen en fornemmelse af, hvad vi kan klare sammen«, siger Mette Klein.
Hun peger på kommunikationen med medarbejderne som et af de afgørende områder. Især det mere uformelle går nemt tabt, når man kun mødes digitalt.
Gitte Åskov Pedersen har samme pointe:
»Vi har koordineret på digitale møder, men du mister noget af det kreative. Den halve tanke, som du lufter med sidemanden, kommer ikke frem på et Teams-møde«, siger hun.
Lene Flensborg kan sagtens genkende det problem fra sin dialog med en række ledere. Hendes bedste bud på en løsning er at bruge gammeldags teknologi.
»Brug telefonen. Teams og de andre digitale løsninger er gode til koordinering, hvor det er to-the-point. Når vi skal blande vores arbejdsmæssige koordinering med smalltalk, fungerer telefonen bedre. Jeg har ikke videnskabelige forklaringer på, hvorfor det er sådan«.
»Mit bedste bud er, at telefonen er et medie, hvor vi er vant til at snakke om både det private og det professionelle«, siger hun.