Aftaler skal implementeres
Hvis Søren Kryhlmand skal give et bud på, hvorfor han er blevet udnævnt til ledelsesambassadør, peger han på sin tid som direktør i Arbejdstilsynet og de forandringer, han stod i spidsen for at levere der. Han blev nemlig direktør i organisationen på et tidspunkt, hvor trivslen blandt de ansatte var utroligt lav samtidig med, at Arbejdstilsynet stod over for en række krav om effektivisering og implementering af en ny arbejdsmiljøaftale.
»Trivslen var et problem i sig selv. Men derudover var dårligt arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet ikke særlig hensigtsmæssig, når vores opgave var at føre tilsyn med arbejdsmiljøet på andre arbejdspladser. Den periode lærte mig, at forandringer tager tid – og det var svært for en utålmodig person som mig – og jeg begik da også nogle fejl, fordi jeg ville hurtigere frem,«
siger han og fortæller, at trivselsproblemerne og effektiviseringskravene blandt andet blev løst ved at indføre færre regler og procedurekrav – og ved at udvise større tillid til de ansatte.
Som direktør i Arbejdstilsynet kom Søren Kryhlmand også væk fra det, der af nogle betegnes som “den politiske glasklokke” på Slotsholmen. Det bød på en række refleksioner over, hvad der er afgørende som leder i en offentlig organisation. For nu befandt Søren Kryhlmand sig pludselig i en virkelighed, hvor tiltag konkret skal virke og have en effekt i folks liv. Og netop dét er han opmærksom på i dag som departementschef, siger han og nævner retten til tidlig pension for nedslidte, som et flertal i Folketinget stemte for i efteråret 2020, som eksempel.
»Jeg sørger løbende for at få rapporteringer om, hvordan det går med IT-systemet, så det virker fra dag ét. Og så sørger jeg for at have indsigt i, om forudsætningen for en god sagsbehandling er på plads, så folk kan få udbetalt deres penge til rette tid. Det er ikke raketvidenskab, men det er vigtigt at have øje for, hvor meget der skal køre på skinner, efter en politisk aftale er stemt igennem.«