Lagt alt andet til side
Der er gået omkring 15 måneder siden de hektiske dage i marts sidste år, hvor flybranchen gik ind i sin største krise siden Anden Verdenskrig.
I dag har Simon Pauck Hansen svært ved at finde ord for, hvordan han har oplevet tiden under pandemien.
»Surrealistisk er vel det ord, der kommer det nærmest,« forklarer han. »Og ekstremt udfordrende. Men det er jo netop i krisetider, at man som leder skal træde i karakter og påtage sig sit ansvar. Jeg har stort set lagt alt andet til side og fokuseret på den svære opgave, vi har stået – og stadig står – over for,« siger Simon Pauck Hansen, der har måttet nedprioritere venskaber og fritidslivet under krisen. Men det følger i perioder med jobbet som leder og samtidig har alle været berørt af pandemien i større eller mindre grad, påpeger han.
»Det har været en meget, meget krævende periode rent arbejdsmæssigt. Men når opgaven er tilpas vigtig og stor, er der ikke så meget andet, der kan komme i første række. Selvfølgelig er de nære relationer vigtige, men når man vælger ledervejen, må man være indstillet på, at der kan komme perioder, hvor arbejdet fylder næsten det hele,« siger han.
»I de perioder er det ekstra vigtigt at indrette sin hverdag, så man får nogle huller rundt omkring, hvor man kan se familien – for eksempel ved at holde fri mellem 18-20 og så tage arbejdet op igen, når børnene er lagt.«
Er der noget, du gerne ville have gjort anderledes her under coronapandemien?
»Jeg synes, vi har gjort meget rigtigt. For eksempel ved at være benhårde i vores prioriteringer og kun haft fokus på det, som var vigtigt lige nu og her. Men det er klart, at vi gerne ville have ramt mere rigtigt på krisens længde, så vi kunne have undgået at skulle genoverveje vores planer så mange gange. Men det er der på den anden side ingen andre, der havde forudset. Nu handler det om at komme styrket ud af krisen og som minimum forsvare vores markedsandele (på normalt cirka 30 procent af trafikken i Københavns Lufthavn, red.),« siger Simon Pauck Hansen.
Han begynder at skæve ned på sin mobiltelefon, der nu ligger på bordet imellem os. Tiden er ved at løbe ud. Det næste møde kalder. Et opkald lyser skærmen op, som han et kort sekund ser ud til at overveje at tage.
»Hvad med klimakrisen?« forsøger jeg. »Vi burde vel flyve mindre og ikke mere?«
Han kigger op. »Nej, for pokker da. Tænk på alt det, du ville gå glip af. Verden ville være et pandemisk sted til evig tid uden luftfart,« siger han og uddyber:
»I stedet skal vi gøre noget ved udslippene, så folk med god samvittighed kan fortsætte med at flyve. Og det er det, vi har lagt os i selen at gå forrest med, og vi tror, at kunderne ønsker at bidrage til omstillingen. På bæredygtig vis skal danske virksomheder fortsat have mulighed for med effektivitet at tage ud i verden og sælge deres produkter, og vi skal fortsat lære af hinandens kulturer og få nye og berigende oplevelser. Behovet for at flyve ud i verden vil altid være der. Og så er det op til os at finde ud af, hvordan vi kan gøre det på en bæredygtig måde,« siger han og kigger igen på sin mobil.
Vi går med hastige skridt ned mod Terminal 2. Ved Gate C35 har SAS-flyet til Los Angeles forladt sin holdeplads. På vejen falder snakken på Danmarks EM-kamp mod Belgien aftenen før.
»Danmark spillede godt,« siger Simon Pauck Hansen. Men så kommer anføreren op i ham. »Men de står skidt ved begge Belgiens mål. Det skal de have justeret,« siger han, inden han forsvinder ud i sommervarmen med retning mod kontoret og sit næste møde i rækken.