Et godt lederskab består af flere faktorer. Det første er, at der skal være en vision, en mission og en strategi, som er kendt hele vejen rundt i virksomheden. Det andet er, at der skal være ordentlighed, både i forhold til at drive forretning og som en værdi i forhold til mennesker. Jeg er opdraget med kristne værdier; opdraget til at vise respekt for andre mennesker og være taknemmelig for det, jeg er blevet givet. Det tager jeg med i min ledelse. Den tredje faktor er, synes jeg, at man skal forsøge at gøre en positiv forskel ud fra den platform, man har.
Jeg kan mærke, at jeg er en god leder, når jeg interagerer med medarbejderne. Når jeg går ind i et rum, giver jeg så mere energi til det, eller trækker jeg energi ud af det? Bliver vi mere motiverede og finder løsninger sammen? Kommer vi videre med arbejdet, eller er det låst? Jeg kan også mærke det på, om der kommer feedback fra medarbejderne, om de tør komme med deres holdninger og meninger. Selvfølgelig kan jeg også mærke det konkret, når vi opnår gode resultater, men det er jo noget, vi gør sammen, ikke mig alene.
Som leder er man nødt til at forstå forskellige perspektiver. Der er jo altid dilemmaer i en virksomhed. Vi måler for eksempel på, at vi er meget præcise ude hos kunderne, for de er afhængige af, at vi leverer de rigtige mængder i rette tid og på rette sted. Omvendt, hvis man sidder ude i salget og får en ordre ind i sidste øjeblik, kan man blive udfordret på at levere til tiden. De perspektiver skal vi kunne åbne op for medarbejderne, så de forstår, hvordan de bedst opfylder virksomhedens overordnede mål, og vi på den måde lærer at spille hinanden gode.
Vores branche kræver et højt tempo i den daglige drift. Vi er i bund og grund en handelsvirksomhed, og der er mange hjul, som skal skrues på hele tiden for at optimere, samtidig med vi udvikler forretningen på den store klinge. Alt sammen på en økonomisk bæredygtig måde. Det er anderledes end TDC, som jeg kom fra, hvor kerneprodukterne var abonnementsbaserede tjenester. Men jeg trives i det, ellers ville jeg ikke være her. Både kunder og medarbejdere er ekstremt engagerede, og jeg synes, det er meningsfuldt at levere materialer til håndværkere, for det, de bygger og renoverer, er jo det, vi bor, lever og arbejder i.