Traditionelt set bliver virksomhedens ejere eller aktionærer set som de vigtigste interessenter. Aktionærudbyttet er gået forud for alt andet, og andre interessenter er kommet i anden, tredje og fjerde række – hvis man overhovedet har været opmærksom på dem, mener Steen Hildebrandt.
Ifølge ham er tiden derfor inde til at erkende, at der er flere interessenter. Virksomhedens interessenter er også medarbejderne, kunderne, investorerne, leverandørerne, det omgivende samfund og naturen. Og disse interessenter er lige så vigtige som aktionærerne.
Spørgsmålet er, fortæller Steen Hildebrandt, om det overhovedet giver mening at tale om mere eller mindre vigtig i denne sammenhæng. For hvad kommer først – aktionærerne eller kunderne? Og kan man overhovedet spørge sådan?
Adskillige undersøgelser og praksis viser, at glade og tilfredse kunder, der føler sig godt behandlet, og som oplever, at de får kvalitetsprodukter og -ydelser, kommer igen. Sådanne kunder fortæller om deres oplevelser til venner og bekendte, og på den måde bidrager de til virksomhedens omsætning, overskud og aktionærudbytte.
Tilfredse og glade medarbejdere, der føler sig respekteret og værdsat, arbejder på en anden måde i virksomheden end medarbejdere, der føler og oplever det modsatte. Det kommer alle andre til gode, herunder aktionærerne.
»Skal en sådan ændret interessenttænkning slå igennem, kræver det andre lederkompetencer og andre politikker og strategier i virksomheden. Måske også andre måder at organisere virksomheden på«.
»Det kræver en anden kundepolitik og en anden personale- og medarbejderpolitik at realisere denne måde at tænke interessenter på. Den skal nemlig give sig udslag i, at både kunder og medarbejdere føler sig behandlet på en anden måde«, siger Steen Hildebrandt.
Én interessent påkalder sig en helt særlig interesse i disse år, nemlig naturen.
Holdningen har hidtil været noget i retning af, at natur er der nok af. Der er nok luft, nok vand og tilstrækkelige ressourcer af alle slags. Det er kun et spørgsmål om at finde den rigtige pris på ressourcerne, og så kan vi bare køre videre.
Så enkelt er det ikke, mener Steen Hildebrandt. Vi skal til at passe meget mere på vores begrænsede ressourcer, og det vil i nogle tilfælde betyde, at det ikke blot er et spørgsmål om at fastsætte den rigtige pris.
Det kan også let blive et spørgsmål om at regulere de mængder af forskellige ressourcer, vi mennesker må forbruge. Vi skal tænke og handle anderledes, når det eksempelvis handler om affald, for affald er ofte en overset eller uudnyttet ressource.
Alt dette kræver nye kompetencer og ændret adfærd hos dig som leder. Du skal vide mere og implementere nye og ændrede politikker.
»I det hele taget skal vi til at tænke anderledes om en virksomheds interessenter og dermed i virkeligheden tænke i et nyt virksomhedsbegreb, hvor aktionærerne ikke alene har hals- og håndsret over virksomheden«.
»Vi skal have et meget mere balanceret syn på de mange interessenter og dermed de mange hensyn og de mange bundlinjer, som disse betragtninger også fører frem til. Det må lederne arbejde med«, afslutter Steen Hildebrandt.