Data er godt. Flere data er bedre. Eller?
Data kan give en fantastisk indsigt i brugeradfærd og booste både salg og relevans. Men GDPR og dataskandaler har lært os, at det ikke er uden konsekvenser. Thomas Terney og Kim Escherich, eksperter i dataetik og kunstig intelligens, giver her deres bud på do's and don'ts.
Rigelige mængder data og veludviklede algoritmer er guld værd. Men kombinationen af de to størrelser tilsat kunstig intelligens kan også være en tikkende bombe.
Blot en enkelt medarbejders uansvarlige brug af data kan ikke bare udløse store bødestraffe inden for rammerne af GDPR-lovgivningen, men også koste dyrt på omdømmekontoen.
Data er utvivlsomt blevet en forretningskritisk størrelse. Derfor vil du med overvejende sandsynlighed blive involveret i, hvordan I kan sikre, at jeres organisation finder en hårfin dataetisk balance.
Hvor langt skal du gå i at overvåge medarbejdernes adfærd? Er det etisk forsvarligt at lade en algoritme udregne, hvem der står først på listen over medarbejdere, der skal afskediges ved næste fyringsrunde? Og hvad hvis din værste konkurrent får en konkurrencefordel med en ny type overvågning af kunderne – skal du så hoppe med på vognen?
Det er et dilemma.
På ene side skal du kunne sige stop, hvis anvendelsen af data går for vidt. På den anden side skal du heller ikke være for tilbageholdende, men turde gå helt til stregen og udnytte mulighederne, fordi en værgen mod at anvende data også kan have negative konsekvenser.
Meget af det, som vi har set i sci-fi-film de seneste år, er jo i dag en realitet
Skal du irisscanne medarbejderne?
At dataetikken er en vanskelige størrelse, illustrerer et dilemmaspil, som Kim Escherich turnerer rundt med, når han både eksternt og internt hos IBM sætter etikken på dagsordenen.
Skal forsikringsselskaberne have adgang til dine data om din kørsel mod, at du som kunde betaler en lavere præmie? På den korte bane vil udlevering af data gavne forbrugeren, men hvad hvis forsikringsselskabet deler data med tredjepart?
De færreste af os har erfaringer med det dilemma.
Eller hvad med at indføre et digitalt værktøj, der gør, at du som leder har et overblik over dine medarbejderes netværksrelationer og lade deres evne til at pleje netværk afspejle sig i lønchecken?
Et værktøj til overvågning af netværk vil formentlig gavne virksomhedens ledelse, men overtræder det medarbejdernes grænser?
Eller skal du gøre som Amazon, der sætter en algoritme til at fyre medarbejdere automatisk? Eller bruge irisscanninger til at måle medarbejdernes psykiske velbefindende?
»Når vi bliver ramt af alle disse ting, så har vi ikke et referenceapparat. Alt er nyt. Den digitale dannelse, vi troede, vi havde, kan ikke bruges længere. Pludselig bliver nogle af de ting, vi kan med de digitale muligheder, til noget, vi associerer med de syv dødssynder«, siger Kim Escherich.
Er vi for eksempel for grådige i jagten på data?
»Derfor skal du faktisk have styr på og fat i nogle af de helt grundlæggende værdier, når du skal arbejde med dataetik«, mener Kim Escherich.
Problemet er, at der lige i en dansk sammenhæng i hvert fald sker en meget lille udnyttelse af data, fordi alle er bange for at gøre noget, der opfattes forkert
Når jeg møder et menneske bag skranken, så er det jo den persons vurdering, der lægges ned over min sag. Det system accepterer vi uden videre som værende det rigtige. Hvorfor gør vi det?
Det er som at bygge et hus med en hammer, men en hammer kan du også bruge til meget andet. Derfor skal vi ikke blive bange for hammeren
Du kan sige for meget ja – men også for meget nej
Kim Escherich medgiver, at det er svært at finde balancen.
»Det er derfor, at vi skal bruge etisk tænkning og tænke holistisk. Min frygt, at vi siger for meget ja. Men jeg har også stor frygt for, at vi siger for meget nej«.
»Diagnosticering af røntgenbilleder ved hjælp af AI-algoritmer skal vi ikke nødvendigvis sige nej til«, siger han som et eksempel på dataenes gode sider.
»Det er som at bygge et hus med en hammer, men en hammer kan du også bruge til meget andet. Derfor skal vi ikke blive bange for hammeren«, afslutter han.